Algemene verkoopsvoorwaarden
1. Algemeen
Uitsluitend deze voorwaarden regelen de contractuele verhouding tussen partijen, met uitdrukkelijke uitsluiting van de algemene voorwaarden van de klant.
Enkel wanneer uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen dat de voorwaarden van de klant van toepassing zijn, gelden de onderstaande voorwaarden aanvullend.
2. Offertes, orders & bestellingen
Offertes zijn vrijblijvend.
De prijzen die in rekening worden gebracht, zijn deze die gelden op het moment van levering, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
Bij prijswijzigingen behoudt de verkoper zich het recht voor om de prijzen op evenredige wijze aan te passen.Een bestelling verbindt de koper, maar is voor de verkoper slechts bindend na schriftelijke bevestiging.
Bestellingen via tussenpersonen zijn slechts geldig en bindend na schriftelijke bevestiging door de verkoper.
3. Leveringen
Tenzij anders overeengekomen, worden de goederen geleverd en geacht aanvaard te zijn in de magazijnen van de verkoper.
De goederen worden verzonden, geleverd en/of geïnstalleerd op risico van de koper.
De vervoers- en verzekeringskosten zijn, tenzij anders bepaald, ten laste van de koper en worden aangerekend aan de gangbare tarieven.De verkoper kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor enige schade of problemen die zich voordoen tijdens levering of installatie, indien blijkt dat de verkoper onvoldoende of onjuist geïnformeerd werd door de koper.
Indien de koper heeft aangegeven de goederen bij ARC te zullen afhalen, doch dit niet doet op het voorziene tijdstip, kan hij zich nadien niet meer beroepen op de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijnen.
De verkoper behoudt zich het recht voor om, na het verstrijken van een termijn van 15 dagen, de overeenkomst als ontbonden te beschouwen — zonder voorafgaande ingebrekestelling.
Tevens heeft de verkoper recht op een vergoeding voor de schade die ontstaat door het niet of niet-tijdig afhalen van de goederen.De leveringstermijn wordt indicatief meegedeeld.
Laattijdige levering kan geen aanleiding geven tot schadevergoeding, noch tot weigering van ontvangst van de goederen.In geval van overmacht (zoals ongeval, oorlog, staking, lock-out, opstanden, gebrek aan vervoermiddelen, enz.)
waarbij de verkoper niet in staat is de overeenkomst tijdig of volledig uit te voeren, heeft deze het recht de uitvoering tijdelijk op te schorten of de overeenkomst te beëindigen indien verdere uitvoering (menselijk of redelijk) onmogelijk is geworden.
In dergelijk geval kan geen enkele schadevergoeding worden geëist.Klachten met betrekking tot niet-conforme of zichtbare gebreken dienen binnen de 48 uur na levering per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan de verkoper.
Bij laattijdige melding is de verkoper gerechtigd de klacht als niet-ontvankelijk te beschouwen.
4. Eigendomsvoorbehoud
De eigendom van de geleverde goederen gaat pas over op de koper na volledige betaling van de overeengekomen prijs, ongeacht de datum van levering.
Zolang de betaling niet volledig is voldaan:
blijft het verkochte materiaal eigendom van de verkoper;
is het de koper niet toegestaan de betrokken goederen in pand te geven, te bezwaren of op enigerlei wijze als zekerheid te gebruiken.
De verkoper behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om het wettelijk eigendomsvoorbehoud in te roepen en, indien nodig, de goederen terug te vorderen bij niet-naleving van de betalingsvoorwaarden.
5. Beperking van Aansprakelijkheid
Goederen die aan de verkoper worden toevertrouwd, vallen onder de verzekeringsdekking van de klant. De verkoper aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor verlies, diefstal of beschadiging van deze goederen, tenzij in geval van bewezen opzet of grove fout.
De verkoper kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor verlies van gegevens die zich bevinden op magnetische dragers of andere gegevensdragers die onderdeel uitmaken van de toevertrouwde goederen.
Het is de uitsluitende verantwoordelijkheid van de klant om, voorafgaand aan de overhandiging van de goederen, volledige en actuele reservekopieën (back-ups) van alle gegevens te maken. Het ontbreken hiervan kan geen aanleiding geven tot aansprakelijkheid of schadevergoeding vanwege de verkoper.
6. Toepasselijke Prijzen
Alle gepresteerde werkuren worden in regie aangerekend, ongeacht of het onderzoek resulteert in een daadwerkelijke herstelling.
De vergoeding voor deze werkuren is onmiddellijk en volledig verschuldigd bij afhaling van de goederen, ongeacht het verdere verloop of resultaat van het onderzoek.
7. Garantie
De verkoper waarborgt een conforme uitvoering van de levering, met inachtneming van de gebruikelijke afwijkingen en onder voorwaarde van normaal gebruik door de koper.
Verborgen gebreken dienen door de koper schriftelijk te worden gemeld binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek. Bij gebrek aan tijdige melding is de vordering, overeenkomstig artikel 1648 van het Burgerlijk Wetboek, onontvankelijk.
Elke vordering op basis van verborgen gebreken moet bovendien, op straffe van verval, worden ingesteld binnen één jaar na de levering.
Indien de verkoper aansprakelijk wordt gesteld, dient de koper de daadwerkelijke schade concreet te bewijzen.
Wanneer een klacht ontvankelijk en gegrond wordt bevonden, beperkt de verplichting van de verkoper zich uitsluitend tot het herstellen of vervangen van het gebrekkige of beschadigde goed.
In elk geval is de maximale schadevergoeding beperkt tot de aankoopprijs van het betrokken goed.Andere vormen van schade, met inbegrip van indirecte schade of schade geleden door derden, komen niet in aanmerking voor vergoeding.
De verkoper is niet aansprakelijk indien de schade voortvloeit uit een samenloop van een productgebrek en een fout van de koper of van een persoon voor wie de koper verantwoordelijk is.
7.1 Garantie op Plaatsing of Installatie
De garantie op de plaatsing of installatie van een product bedraagt één jaar na de uitvoeringsdatum, behoudens andersluidende dwingende bepalingen.
Deze garantie dekt uitsluitend fouten in de plaatsing of installatie. Zij is niet van toepassing op slijtage of schade veroorzaakt door normaal gebruik van het product.
In elk geval is de door de verkoper verleende garantie beperkt tot de duur van de fabrieksgarantie die door de fabrikant wordt geboden.
De verkoper biedt geen langere of uitgebreidere garantie dan deze van de fabrikant.
7.2 Herstellingen
Indien een herstelling noodzakelijk blijkt, zijn de algemene herstellingsvoorwaarden van de verkoper van toepassing.
Deze voorwaarden zijn:
raadpleegbaar via de website van de verkoper;
en worden op verzoek van de koper schriftelijk of via een andere duurzame drager ter beschikking gesteld.
7.3 Verplichtingen van de Koper
- De koper verbindt zich ertoe de bijzondere garantievoorwaarden van de verkoper onverkort door te geven aan zijn eigen klanten of eindgebruikers.
8. Betalingen
Facturen zijn betaalbaar aan de verkoper binnen de contractueel overeengekomen termijn, zoals vermeld op de factuur, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Bij gebrek aan (volledige) betaling op de vervaldag:
wordt het openstaande saldo van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10%, met een minimum van € 125,
onverminderd het recht van de verkoper om de werkelijk geleden schade te vorderen indien deze hoger is;is de koper eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling nalatigheidsinterest verschuldigd ten belope van 1,5% per maand, waarbij elke begonnen maand als een volledige maand geldt.
8.1 Betalingsmodaliteiten en geen schuldvernieuwing
Het aanvaarden door de verkoper van alternatieve betalingswijzen (zoals wisselbrieven of andere betalingsmiddelen) houdt geen schuldvernieuwing in en doet geen afbreuk aan de overeengekomen voorwaarden, met inbegrip van bepalingen inzake:
plaats van betaling,
schadevergoedingen,
intresten,
of andere contractueel bedongen verplichtingen.
8.2 Opschorting en opeisbaarheid bij kredietrisico of wanbetaling
Bij wanbetaling of wanneer het vertrouwen van de verkoper in de kredietwaardigheid van de koper wordt geschokt, bijvoorbeeld door:
uitgifte van een ongedekte cheque,
aanhoudende betalingsachterstand,
faillissement of kennelijk onvermogen,
of andere wijzigingen in de juridische of financiële toestand van de koper,
dan is de verkoper gerechtigd om:de uitvoering van lopende overeenkomsten op te schorten, en/of
alle openstaande bedragen onmiddellijk op te eisen, ongeacht hun vervaldatum.
8.3 Ontbinding en schadevergoeding bij ingebrekeblijven
Indien een aangetekende aanmaning zonder gevolg blijft gedurende 15 dagen, is de verkoper gerechtigd om:
het contract van rechtswege als ontbonden te beschouwen voor het geheel,
of als verbroken voor het nog niet uitgevoerde deel van de overeenkomst;
In dat geval heeft de verkoper recht op een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag,
ter dekking van gemaakte kosten en winstderving, zonder verplichting tot bewijs van schade.Dit laat het recht van de verkoper onverlet om:
de uitvoering van de overeenkomst te eisen, en/of
de werkelijk geleden schade aan te tonen en te vorderen indien deze hoger is dan het forfait.
9. Personeel
Gedurende de volledige duur van de contractuele relatie tussen de verkoper en de koper, en gedurende een periode van twee (2) jaar na beëindiging ervan, verbindt de koper zich ertoe om geen beroep te doen op het personeel van de verkoper, noch:
rechtstreeks, noch
onrechtstreeks (via derden of tussenpersonen),
in eender welke hoedanigheid (zoals zelfstandige, werknemer, vennoot, onderaannemer, consultant, enz.),
tenzij in het kader van een schriftelijke contractuele overeenkomst met de verkoper.
In geval van inbreuk op dit verbod, erkent de koper dat het geleden nadeel moeilijk exact te begroten is. Daarom verbindt hij zich ertoe om aan de verkoper van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding te betalen gelijk aan:
tweemaal het bruto-inkomen dat de verkoper aan het betrokken personeelslid betaalde gedurende de laatste twaalf (12) maanden van diens tewerkstelling bij de verkoper.
Deze vergoeding laat het recht van de verkoper onverlet om aanvullende of hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijke schade groter blijkt te zijn.
10. Klachten en Omruiling
10.1 Omruiling van goederen
Ingeval geleverde goederen niet correct zijn wegens een foutieve bestelling door de koper, kan omruiling enkel plaatsvinden indien aan volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan:
de koper meldt dit binnen een termijn van 7 kalenderdagen na levering;
het betreft geen goederen die specifiek op aanvraag besteld of geproduceerd werden;
de goederen bevinden zich in nieuwstaat, in de originele en ongeopende verpakking.
Goederen waarvan de verpakking of het product zichtbare schade vertoont, worden niet teruggenomen.
Bij foutieve bestelling behoudt ARC zich het recht voor om een administratieve kost van €18 aan te rekenen voor de verwerking van de omruiling.
10.2 Klachten over kwaliteit of conformiteit
Klachten betreffende de kwaliteit of conformiteit van geleverde goederen worden enkel in behandeling genomen indien zij:
via aangetekend schrijven worden gemeld,
en dit binnen de 8 kalenderdagen na levering.
Klachten wegens verborgen gebreken moeten:
schriftelijk worden gemeld,
binnen één maand na ontdekking van het gebrek,
en uiterlijk binnen twee maanden na levering van de goederen.
Retourzending van goederen is enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van ARC.
10.3 Herstelling of vervanging bij gebreken
Indien de geleverde goederen gebreken vertonen die niet aan foutief gebruik te wijten zijn, zal ARC:
kosteloos elk defect stuk vervangen of herstellen, mits na onderzoek blijkt dat het effectief gebrekkig is,
en mits de goederen zich nog in nieuwe en ongebruikte staat bevinden.
Goederen die zichtbaar gebruikt zijn of gebruiksschade vertonen, worden niet vervangen maar hersteld via het normale herstellingsproces, tegen de gangbare tarieven.
In alle gevallen is de aansprakelijkheid van ARC beperkt tot de factuurwaarde van het betrokken goed.
Schadevergoedingen of gevolgschade zijn uitgesloten.
10.4 Klachten over abonnementen
Klachten betreffende gefactureerde abonnementskosten dienen te worden ingediend:
binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum.
Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
Indien de klacht gegrond wordt bevonden, zal een correctie of verrekening gebeuren op de volgende factuur.
11. Gegevensverwerking en Privacy
De persoonsgegevens van de klant worden verwerkt met het oog op de klantrelatiebeheer, waaronder het informeren over de activiteiten en diensten van ARC. Deze gegevens worden opgeslagen in het klantenbestand van de verkoper.
De verwerking gebeurt conform de geldende privacywetgeving, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR – Verordening (EU) 2016/679).
De klant heeft het recht om:
inzage te verkrijgen in zijn gegevens;
verbetering of aanvulling van onjuiste of onvolledige gegevens te vragen;
en, in bepaalde gevallen, wissing of beperking van de verwerking te eisen.
Voor de uitoefening van deze rechten kan de klant contact opnemen met de verkoper via het op de website van ARC vermelde contactadres.
12. Geldigheid
Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden nietig, ongeldig of onafdwingbaar zouden worden verklaard, laat dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen onverlet.
De eventueel ongeldige bepaling zal, in onderling overleg, worden vervangen door een geldige bepaling die het oorspronkelijke doel en de geest van de nietige bepaling zo nauw mogelijk benadert, conform de op dat moment geldende wetgeving.
Alle geschillen of betwistingen die voortvloeien uit of verband houden met deze overeenkomst vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de verkoper gevestigd is.
Op deze overeenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.